Zaawansowany kalkulator dla biegu z narastającą prędkością

W roku 2016 oddałem w wasze ręce pierwszy z kalkulatorów BNP, pozwalający na dodawanie sekundowego przyśpieszenia do kolejnych kilometrów zaplanowanego treningu. Wadą tego rozwiązania było m.in. to, że przyśpieszenie pojawiało się już od początku biegu. Przez to jednostki treningowe takie jak WB2+WB3, które wpasowują się w charakterystykę BNP nie bardzo dały się zaplanować z jego pomocą. Kalkulator ten mimo wielu innych wad nadal jest przez was używany.

W kwietniu 2017 roku z uwagi na zbliżające się zmiany w treningach przygotowałem kolejny kalkulator. Ten jednak w odróżnieniu od poprzednika za pomocą prostych suwaków (lub za pomocą strzałek lewo/prawo na klawiaturze) pozwala odpowiednio ustawić tempo/czas biegu dla wybranego dystansu przeliczając automatycznie czas pokonania krótkich odcinków. Takie narzędzie bardzo się przydaje w okresie, w którym tempowe odcinki pokonywane na stadionie powinny zostać odcinane ze stoperem z aptekarską dokładnością.

Okres letnio-jesienny szybko się skończył i przyszedł czas na zmiany. U mnie objawiło się to próbami eksperymentowania ze sobą i własnym treningiem. Zdałem sobie sprawę, że każdy z biegaczy jest inny. Ma inny pomysł na siebie i swoje treningi. Ma własny pomysł na bieg z narastającą prędkością. Wtedy pojawił się pomysł na kolejną odsłonę znanego już kalkulatora BNP. I jak później miało się okazać nie tylko BNP :)

Na czym polega ten pomysł? Zacznę od kilku przykładów. Załóżmy, że mój trening polega na prostej rozgrzewce, części zasadniczej i schłodzeniu. Moją rozgrzewkę, nie dłuższą niż 10 min zrobię w tempie około 5 min na km. Część zasadnicza to 10 km w tempie 3:50. Cały trening zakończę 2 kilometrowym schłodzeniem. Strasznie dużo pisania, prawda? Jak mógłbym inaczej to zapisać?

Jednym ze sposobów może być ten 10min@5 + 10km@3:50 + 2km@5Teraz coś bardziej skomplikowanego – rzeczywistego :) Tym razem zacznę od zapisu 10min@5 + 5x(100m@3:30 + 100m@5) + 7x(1km@3:15 + 2min@5) + 2km@5. Całość oznacza 10 minutowa rozgrzewkę w tempie 5 min/km po tym 3 stu metrowe odcinki w szybszym tempie kończone kolejną setką truchtu. Kolejnym elementem treningu jest 7 odcinków 1 km WT (wytrzymałości tempowej) przeplatanymi 2 minutowymi przerwami truchtu. Na koniec schłodzenie.

Podsumowując narzędzie pozwala na budowanie treningów dowolnego typu. Wada pierwszego kalkulatora bnp, która uniemożliwiała zaplanowanie WB2+WB3 znika. Możliwe jest również korzystanie z opisywanego kalkulatora biegowego tak jak ze starego wystarczy trening zapisać w formacie 1km@5:30 + 1km@5:25 + 1km@5:20 + 1km@5:15 + 1km@5:15, aby uzyskać 5 km bieg z 5 sekundowym narastającym tempem kończącym się na 4 km.

Z całego projektu najciekawszą częścią było opracowanie programu, który odczyta formułę. Nieźle się przy tym nabawiłem. Ci co mnie znają wiedzą, że nie udało się tego zostawić bez testów jednostkowych więc chyba działa ;) Na razie podstawowe scenariusze bo całość wygląda całkiem sprawnie. Wszystko kosztowało mnie kilkanaście godzin pracy.

Mam nadzieję, że się wam spodoba. Dajcie znać w komentarzach poniżej :)

*** [Aktualizacja 5 stycznia 2018] ***

Tabelki są czytelne ale o wiele ciekawiej wyglądają wykresy. To z nich szybko odczytać możemy potrzebne informacje. Idąc tym tropem kalkulator wyposażyłem w wykres prezentujący wprowadzoną jednostkę treningową. Poza poszczególnymi interwałami pokazanymi w formie słupków których wysokość oznacza tempo – im niższy tym szybciej się poruszamy – dodałem jeszcze linie oznaczającą średnie tempo.

Dla tych, którzy zmagają się jeszcze z formatem formuł dodałem kilka przykładów. Można je kliknąć i sprawdzić w działaniu.

Zaawansowany kalkulator BNP

Przykłady (kliknij, aby wybrać):

Szczegółowe zestawienie formuł:

Formuła Dystans odcinka Tempo biegu Czas biegu

Wykres formuł:

Jeden komentarz

  1. Przez ostatnich kilka dni znajomi pokazali mi jeszcze dwa kalkulatory. Pierwszy Marathon Calculator of MARCO o trochę innych założeniach. Jest jednak bardzo interesujący jeśli ktoś zainteresowany jest dokładnym rozplanowaniem biegu w wyścigu. Przy okazji dowiedziałem się, że patrząc na moje starty z roku 2017 półmaraton powinienem robić w godzinę i dwadzieścia minut :)

    Kolejny Suunto Ambit Intervals App Generator otrzymałem od Grzegorza, który korzysta z urządzeń innej marki. Ten kalkulator ma bardzo podobne funkcję do mojego kalkulatora ale ich wprowadzanie odbywa się w zupełnie inny, dla mnie bardziej czasochłonny sposób. W zamian dostajemy jednak więcej opcji, z których możemy korzystać.

    Cieszy mnie fakt, że pojawiają się takie kalkulatory. Dzięki nim nasze treningi mogą być bardziej przemyślane i lepiej zaplanowane :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *