Czy mierzysz swoje tętno regeneracyjne?

Twoje serce to mięsień jak każdy inny, wymaga treningu, twojej uwagi a w zamian powie Ci na co Cie stać. Myślę, iż oczywisty jest fakt, że wydajniejsze serce musi uderzyć mniej razy na minutę aby pchnąć krew do miejsc, do których powinna trafić. Odpowiednio dobrane ćwiczenia w tym treningi biegowe na ulubionych trasach biegowych wzmacniają mięsień sercowy. Silniejszy mięsień zwiększa ilość krwi wypychaną z tętnić podczas każdego uderzenia, ta oczyszcza nasze mięśnie i pozwala gonić do przodu. Ja jednak nie o tym, zresztą nie jestem specjalistą, a na anatomii znam się tyle ile nauczyłem się na sobie dlatego nie będę się wymądrzał i przejdę do rzeczy.

Czym w takim razie jest tętno regeneracyjne? Jest to szybkość z jaką Twoje serce jest w stanie wrócić do normy po zakończonej aktywności. W takim razie dlaczego nas biegaczy interesuje to jak silne jest nasze serce? No i co ważniejsze jak zmierzyć aktualny poziom wytrenowania naszego serca (jego siłę)? Okazuje się bowiem, iż zauważyć można korelację między tzw. tętnem regeneracyjnym a siłą naszego serca i jest to coś co w prosty sposób możemy policzyć.

Pomiar ręczny

Jedną z metod jest oczywiście pomiar ręczny, który wykonujemy zaraz po zakończeniu aktywności, najlepiej na naszej ulubionej trasie biegowej. Mierzymy aktualne tętno i zapamiętujemy (A). Odczekujemy 2 minuty. W tym czasie powinniśmy powstrzymać się od jakichkolwiek działań i dajemy sercu odpocząć. Gdy upłyną dwie minuty ponownie mierzymy tętno (B) i obie zapisane wartości odejmujemy od siebie (A – B). Otrzymany wynik jest naszym tętnem regeneracyjnym (RHR – Recovery Heart Rate). Pamiętaj, że aby wyniki były miarodajne/porównywalne bieg powinien być zawsze podobny (tempo lub maksymalne tętno) najlepiej na tej samej trasie biegowej.

Jak interpretować wyniki? Oczywiście czym wyższy wynik tym lepiej. Najważniejsze jest chyba to, aby przy systematycznie wykonywanych treningach nie było tendencji spadkowych. Spadek RHR oznaczać może, iż dobrane środki treningowe lub ich realizacja są nieodpowiednie. Jednak z uwagi na to, że łatwo można zakłócić wyniki traktował bym je raczej jako wskaźnik pomocniczy niż coś, co od początku do końca kieruje naszymi działaniami. Poniżej zakresy opisujące kilka poziomów sugerujących nasz poziom wytrenowania w zależności od tętna regeneracyjnego.

  • < 25 – Słaby
  • 25 do 65 – Dobry
  • > 65 – Bardzo dobry

Pomiar automatyczny

Trasy biegowe: Czytnik RHR LinuxOczywiście aktualnie prawie każdy z nas posiada jakiegoś rodzaju urządzenie rejestrujące tętno w trakcie naszych aktywności lub po prostu ulubionego smartfona z oprogramowaniem biegowym. Duża część z tych urządzeń aktywności zapisuje w plikach FIT. Tak się składa, że jestem posiadaczem zegarka którego używam do monitorowania i wspomagania moich treningów. Jedną z jego opcji jest to, że po zakończonym treningu zapisuje wspomniane tętno regeneracyjne właśnie w pliku FIT. Format pliku jest otwarty, a to oznacza tylko tyle że jesteśmy w stanie przy odrobinie wysiłku odczytać jego zawartość. Tak się składa, że posiadam odrobinę wiedzy i umiejętności programistycznych więc postanowiłem napisać dla siebie i dla Was aplikację, która dane o RHR z plików FIT odczyta oraz przedstawi je w postaci łatwej do odczytania tabeli. Aplikację napisałem z wykorzystaniem technologii, które pozwalają uruchomić go zarówno na systemie Windows jak i Linux (kliknij w nazwę systemu aby pobrać odpowiedni plik).

Zasada działania jest prosta. Uruchamiamy. Wskazujemy folder w którym znajdują się nasze pliki FIT (musisz je wcześniej zgrać z urządzenia na komputer). Naciskasz przycisk odczytaj pliki FIT i czekasz na wyniki. Pamiętaj, że nie wszystkie pliki muszą zawierać RHR, więc nie zdziw się jeśli dane dla jakiejś aktywności się nie pokażą. Zdarzają się również sytuacje, gdzie dane dotyczące tętna maksymalnego lub spoczynkowego są uszkodzone (nieprawidłowe wartości) spowodowane pewnie błędami w oprogramowaniu urządzenia rejestrującego. Aplikacja odczyta je jednak oznaczy jako błędne. Dla Twojej próby wyliczenia tętna regeneracyjnego będą niestety bezużyteczne.

Trasy biegowe: Czytnik RHR LinuxStworzone przeze mnie oprogramowanie choć trochę toporne realizuje swoje założenia i pozwala podejrzeć nam aktualnie wypracowane wartości tętna regeneracyjnego. Dla mnie osobiście ciekawszym rozwiązaniem będzie jednak bezpośrednia integracja tych wartości w serwisach Endomondo lub Garmin Connect. Garmin ma te wartości już dzisiaj w swoich urządzeniach. Brak jednak jakichkolwiek informacji na ten temat tego czy producent zamierza nam te dane przedstawiać. Może za jakiś czas skuszę się o wykonanie aplikacji na androida, która połączy się do baz Endomondo i Garmin Connect lub wtyczki do zegarka aby pozbyć się konieczności pobierania plików FIT na komputer. Na razie jednak zostają nam opisane tutaj metody. Źródła aplikacji są otwarte i udostępnione na zasadach licencji MIT.

Jestem ciekaw jakie są Wasze przemyślenia na temat tego współczynnika? Dajcie znać w komentarzach poniżej!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *